Toen, ruim drie jaar geleden, kinderen aangaven dat zij het plein saai vonden en meer uitdaging wilden was dit de aanleiding voor directeur Hans Wijma van IKC De Regenboog, om het schoolplein te ontharden, te vergroenen en aan te passen aan deze tijd. Samen met de kinderen zijn ideeën verzameld en zijn ze tot een gezamenlijk plan gekomen.
De school heeft vervolgens contact gezocht met Jeroen Hooijmeijer van Collectief De Stadsoase (samenwerkingsverband Van Breek tuinontwerp en De Snoepjestuin) om mee te denken over een ontwerp en realisatie van het nieuwe schoolplein. Al snel werd duidelijk dat er naast de subsidie van de gemeente meer geldbronnen nodig zouden zijn om een groenblauw schoolplein te realiseren. Jeroen heeft contact gezocht met het Hoogheemraadschap Delfland en het plan voor het vergroenen van het schoolplein aan hen voorgelegd. Vervolgens is met de schoolleiding onderzocht welke subsidiegevers nog meer benaderd konden worden en welke fondsenwervingsacties opgezet konden worden binnen de school voor meer financiële middelen. De uiteindelijke subsidieaanvragen en de financiële afhandeling van de toegekende subsidies zijn door de school geregeld.
In het ontwerp is men uitgegaan van het afkoppelen van de hemelwaterafvoer van het dak. Het water gaat nu naar een groenvak met folie en waterminnende planten, de overstort van dit vak gaat via (speel)gootjes op het plein naar de grote houtsnippervakken waar het kan infiltreren. De speelgootjes zijn vanwege kostenbesparing uiteindelijk zelf gemaakt in beton.
De grote houtsnippervakken zijn mede aangelegd voor waterberging en infiltratie. Het overtollig water wordt afgevoerd naar de zijkant van het perceel richting een gemeenteplantsoen bij een voetbalveld waar het kan infiltreren.
Een aantal fruitbomen zijn erbij geplant op het kleuterplein om ook hier wat schaduw te creëren. Daarnaast zijn enkele grote heesters toegevoegd aan de bomen op beide pleinen.
Om de biodiversiteit te vergroten is er een gevarieerde en deels inheemse beplanting toegepast; daarnaast is er een takkenril gemaakt waar kleine beestjes een schuilplaats kunnen vinden.
Om de hitte te verzachten zijn de bestaande bomen behouden gebleven en zijn er op het kleuterplein bomen geplant. Verder is het hek verzet zodat er meer toegang tot schaduwrijke plekken vanaf het plein is.
Door met hoogteverschillen te werken en schuil -en verstopplekjes te maken ontstaan er vanzelf speelaanleidingen die kinderen uitdagen. Er is een wilgenhutje voor de allerkleinsten en een speelheuvel met een rioolbuis die aan de andere kant van de speelheuvel uitkomt in een muurtje met daarin ook weer hoogteverschillen. Op het plein liggen grote maaskeien en boomstammen om te klauteren en een loopbrug met looplijn om te balanceren. Een groot succes zijn ook de watergootjes die niet alleen laten zien hoe het water stroomt, in droge toestand valt er met knikkers of takjes ook nog volop te spelen.
Ook aan buiteneducatie en optredens is gedacht: er is een podium met zitmuurtjes en voor de kleuters is er een bank rond een boom.
Voor dit schoolplein hebben de ontwerpers gekozen voor vruchtdragende heesters en bomen die opgenomen zijn in de beplanting.
Heel bewust is er gekozen om geen echte moestuin te maken omdat dit veel onderhoud vraagt en eigenlijk alleen mogelijk is als de moestuin geïntegreerd wordt in een lesprogramma en als de moestuin ook tijdens vakanties verzorgd wordt.
Het Collectief De Stadsoase heeft samen met de Moestuinman het groenblauwe schoolplein aangelegd. Uiteindelijk is er is op twee punten afgeweken van het ontwerp: de wadi is vervallen vanwege de vervuilde ondergrond van het schoolplein en de draden met klimplanten boven het voetbalveld zijn vervallen.
De eerste twee jaar hebben het Collectief De Stadsoase met ouders en het team van de school het onderhoud van het schoolplein verzorgd. Tegenwoordig doen de ouders en het team van de school het benodigde onderhoud.
De betrokken partijen zoals de school, de verschillende afdelingen van de gemeente Maasluis, het Hoogheemraadschap Delfland en andere betrokken partijen hebben allemaal nauw samengewerkt met het Collectief De Stadoase om het plein te realiseren.
De buurt heeft enthousiast gereageerd; na schooltijd en in de vakanties is het schoolplein toegankelijk en wordt er heerlijk gespeeld.
Het voortraject is heel belangrijk geweest; omdat het schoolteam van het begin af aan nauw betrokken was en achter het idee stond, liep de samenwerking tussen ontwerp en uitvoering erg goed.
Door het vegen van de houtsnippers mee te nemen in dagelijkse activiteiten in bijvoorbeeld een veegrooster, houd je het plein makkelijk schoon en blijven de kinderen ook betrokken.
De houtsnippers moeten regelmatig aangevuld worden; maak hierover afspraken met de gemeentelijke groenvoorziening. Stem de levering van houtsnippers af met de gemeente; deze hebben vaak houtsnippers ‘over’; dat scheelt in het budget.
Een moestuin op een schoolplein is alleen mogelijk als er een intensief educatief programma aan gekoppeld is en er iemand de verantwoordelijkheid voor neemt. Een moestuin is erg arbeidsintensief en heeft ook zorg nodig in de schoolvakanties. Het is daarom makkelijker om vruchtdragende bomen, struiken en kruiden te planten in de groenvakken.
Ontwerp:
Holger Breek van Tuinontwerp Breek
Aanleg:
Samenwerkingsverband van De Snoepjestuin, van Breek tuinontwerp en De Moestuinman