Startpunt International is een basisschool in de Schilderswijk in Den Haag. Het plein van Startpunt International was vroeger betegeld. Midden op het plein stond een lindeboom en er omheen waren een paar speeltoestellen en een verkeersplein. De wortels van de grote lindeboom duwden de tegels omhoog. Dit gaf vaak problemen. Ook wilden de kinderen meer groen. Zo ontstond het idee om het plein te vergroenen.
Toen in 2010 het plein weer eens open moest omdat de wortels van de lindeboom de tegels omhoogduwden kregen Trevor (gymdocent van de school) en Sebastiaan (coordinator van het achter de school gelegen sportterrein) de opdracht om het plein te restylen. Na wat gesprekken en een bezoek aan de Speeldernis in Rotterdam was de keuze van een groen plein snel gemaakt. Beide mannen namen het voortouw in de vergroening en kregen de ruimte om dit op te pakken van de directie. De grote lindeboom zou blijven staan en het plein kon groener en uitdagender worden. De ideeën van de kinderen en voorbeelden uit andere projecten zoals de Speeldernis waren uitgangspunten voor een nieuw ontwerp.
Met een subsidie van Fonds 1818 werd een ontwerp gemaakt. Jan van Schaik van Zandraket en Wouter van Santen van Biotoop, specialisten in tuinarchitectuur en speelnatuuromgevingen, maakten het ontwerp. Het doel was een uitdagend, natuurlijk en actief speelplein voor de kinderen. Het plein moest voorzien in meer schaduwplekken liefst door meer bomen en een betere waterafvoer door minder stenenverharding.
De ideeën van de kinderen werden besproken met het lerarenteam. De subsidies werden geregeld door Trevor en Sebastiaan in samenspraak met de directie van de school. De ontwerptekeningen van de leerlingen werden in de school opgehangen. Ook de meningen van ouders werden gevraagd. De ouders waren bezorgd over het idee van de vijver. Na meerdere ouderbijeenkomsten kwam de vijver er wel, maar kan voor de veiligheid van de kleinste kinderen afgesloten worden met een hek. Op basis van deze uitgangspunten maakten de ontwerpers het definitieve ontwerp. In 2011 begon de uitvoering, deze verzorgden de ontwerpers zelf met ondersteuning van hun team. Omdat ze geen standaard speeltoestellen gebruikten moesten de speeltoestellen gekeurd worden. TÜV Nord Nederland heeft deze keuringen verzorgd. Na de zomer van 2011 werd het plein geopend voor de leerlingen.
De school ligt op een plek met een hoge grondwaterstand. Er kan niet makkelijk extra water in de grond wegzakken. Daarom zijn de daken niet afgekoppeld van de gemeentelijke riolering. Door de vergroening kan wel het regenwater van het groene plein de grond inzakken. Op het groene plein is er minder wateroverlast dan voorheen.
Er is veel groen bijgekomen en ongeveer 70% van het plein is niet meer betegeld. In het gedeelte met de Robinia boomhut en het klimtoestel ligt boomschors als valdempende ondergrond. Rondom dit verhoogde speelgedeelte is deels een schelpenpad aangebracht en zijn deels de oude tegels gehandhaafd in verband met onderhoud van de gevel door middel van ladders of hoogwerkers. Een aantal planten zijn door ouders en leraren meegebracht, dit schept eigenaarschap. Een zeer mooie spontaan uit een zaadje gegroeide Robinia boom die in 2011 aan is komen waaien, is ondertussen zo groot geworden dat ze weer moet worden gekapt om de grote linde ruimte te geven. Het hout van deze boom wordt hergebruikt voor een reparatie van het houten klimtoestel.
De vergroening van het schoolplein heeft de speelkwaliteit en veiligheid sterk verbeterd. Vroeger waren er meer ongelukken en conflicten. Nu hebben kinderen ongeveer 30 verschillende speelplekken, wat zorgt voor minder confrontaties en ongelukken volgens het teamlid Sebastiaan. Het plein biedt een uitdagende en natuurlijke speelomgeving waarin kinderen hun grenzen leren ontdekken.
De vijver wordt gebruikt voor natuureducatie. Kleuters kijken naar kikkers en andere waterdieren. Er worden buitenlessen en speurtochten georganiseerd, waarbij het plein als lesruimte dient. Ook op warme dagen kunnen ze rekenen en taalopdrachten maken in het buitenlokaal.
Het reguliere, wekelijkse onderhoud van het plein wordt gedaan door de school, vaak met behulp van een paar leerlingen. Het gehele schoolteam gaat in de laatste week van de zomervakantie 1,5 tot 2 uur over het plein voor een grote zomerbeurt. Tevens voert Wouter van Santen vanuit het hoveniersbedrijf dat tevens verantwoordelijk was voor de aanleg vijf keer per jaar groot onderhoud uit. Het plein wordt jaarlijks gecontroleerd op veiligheid en gebruiksvriendelijkheid, zodat het een veilige en inspirerende speelomgeving blijft.
Het groene schoolplein van Startpunt International Den Haag is een goed voorbeeld van hoe een stedelijke schoolomgeving kan veranderen in een natuurlijke en educatieve speelplek. De kinderen hebben meer speelplezier, minder conflicten en meer contact met de natuur. Het project laat zien dat vergroening een duurzame en waardevolle investering is voor scholen.
Jan van Schaik | Zandraket
Wouter van Santen | Biotoop