Twee basisscholen in Schiedam, De Violier en De Vlinder, zijn al jaren buren, elk met een eigen identiteit en bestuur. Al langere tijd waren er plannen voor nieuwbouw, en een groenblauw schoolplein stond hoog op het verlanglijstje van beide scholen. Toen de nieuwbouwplannen concreet werden, besloten ze het plein samen opnieuw in te richten.
Voorheen hadden beide scholen betegelde pleinen met weinig ruimte voor creatief spel. De kinderen en directies wilden graag meer groen en een uitdagende speelomgeving. Directeur Mariska Boer van De Violier en directeur Marc de Lange van De Vlinder bespraken de mogelijkheid om samen een nieuw schoolplein te creëren. Dit leidde tot het idee om één gezamenlijke, groene en creatieve buitenruimte te maken.
De kinderen werden vanaf het begin betrokken bij het ontwerp van het nieuwe plein. Door het maken van maquettes verbeelden de kinderen hun ideale schoolplein, met elementen zoals een voetbalveld, zandbakken, bruggetjes en ruimte voor water en groen. Veel van hun ideeën zijn terug te zien in het uiteindelijke plein.
Een belangrijk onderdeel van het nieuwe plein is de beek. Als het hard regent wordt niet alleen het hemelwater van het plein hierin tijdelijk opgevangen, maar ook het water van het dak van de school. De Hydrorocks onder de beek nemen een groot deel van het regenwater op. Vanuit de Hydrorocks ken het regenwater geleidelijk wegzakken in de grond. Zo stroomt er minder water naar het riool. Bij regen wordt een oranje vlag geplaatst, die aangeeft dat kinderen even niet bij de beek mogen komen.
Het schoolplein kreeg een groener uiterlijk met grasvelden en veel beplanting. Het inzaaien van gras was niet succesvol. Nieuw ingezaaid gras is te kwetsbaar. Dit werd opgelost door het aanbrengen van grasmatten. Voor het onderhoud is een vijfjarig contract afgesloten met de hovenier, die zorgt voor het groot onderhoud en de beplanting.
Het vernieuwde schoolplein biedt een mooie en gevarieerde speelomgeving en is tevens een ontmoetingsplek voor ouders.
De leraren merken dat er leuker gespeeld wordt en minder ruzie is dan voorheen. Ruzie ontstaat vooral als kinderen te dicht op elkaar spelen. Met het nieuwe schoolplein is er voor elk wat wils, waardoor de kinderen zich veel beter vermaken en dat komt de sfeer zeker ten goede.
Het plein biedt ook mogelijkheden voor buitenlessen. Marc volgde een cursus van het IVN Nederland om te leren hoe hij reken- en taallessen buiten kan geven. Ook de docenten van beide scholen volgden een gesubsidieerde training om dit verder te ontwikkelen. De samenwerking met Natuur- en Milieueducatie (NME) biedt extra kansen voor meer buitenlessen. Marc raadt scholen die ook een groenblauw schoolplein willen aan zich te laten adviseren door IVN Nederland en het lokale NME-centrum. Je hoeft het wiel dan niet zelf uit te vinden; deze partijen hebben veel ervaring met milieueducatie voor kinderen.
Het vernieuwde schoolplein is een succes. Kinderen kunnen er op een creatieve en veilige manier spelen. Het project, dat enkele jaren in beslag nam, heeft geleid tot een plek waar zowel kinderen als de gemeenschap nog jarenlang plezier van zullen hebben. Mariska en Marc hopen dat andere scholen geïnspireerd raken door hun project en ook kiezen voor een groenblauw schoolplein.
De directeuren geven als tip een projectleider in te huren die de sponsoring en financiering regelt. “Als directeur doe je het erbij en het kost dan best veel tijd. Een projectleider weet precies wat ‘ie moet doen en dat is veel efficiënter.”
De scholen hebben verschillende sponsors gevonden voor het plein. Een deel is met eigen middelen betaald, er is een sponsorloop gehouden en een oud papier inzamelactie georganiseerd. De kinderopvang betaalde mee en verder droegen de gemeente Schiedam, het Hoogheemraadschap van Delfland en de wijk bij. Het De Groot fonds en het Fonds Vlaardingen/Schiedam leverden eveneens een bijdrage.
BoerPlay
Kees de Bruin B.V.